CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

May 2, 2013

Trust :)

Eh hello world  . *garugaru kepala rasanya minah nih baru je hapdate belog* ahaha!

saya mulakan "dengan nama Allah yang maha pemurah lagi mengasihani"

Bersyukur tak terhingga diberi peluang untuk bernafas pada setiap detik waktu,tanpa sesekali semput,sesaak nafas , walaupun kekadang tuh ada tersedak.

 uhuk . okey berbalik pada tajuk entry tadi t.r.u.s.t
 berdasarkan kamuih dewan dan pustakaq trust nih ialah kepercayaan

"did you believe in yourself dear?"

Kepercayaan is just a part of life that we cannot deny its importance. kan ? :)

okey let me explain it kepada more detail *yelah sangat minah nih*
kepercayaan nih terbahagi kepada banyak bahagian.Dan kenapa saya katakan sangat penting sebab dalam rukuk islam pun semua nye berlandaskan 'kepercayaan'. Tanpa all of this kepercayaan,kita bukan islam,sebab rukun itu apa dear? 

"rukun adalah sesuatu yang wajib,jika kita tinggal dapat dosa.Dan tak sah ibadat yang kita  lakukan"
Then, kepercayaan itu wujud daripada diri kita sendiri,  so kepercayaan pada diri sendiri itu amat penting..

bila kita percaya yang kita mampu nak jadi hamba yang taat,then kita boleh jadik hamba yang taat.

Dan apabila kita nak berjaya,kita sendiri kena percaya yang kita mampu mengecapi kejayan.
yelahh,macam mana orang lain nak percaya yg kita nih boleh berjaya if kita sendiri tak yakin kat diri sendiri.

dan believe in yourself is catalyst to success..
 bila kita sudah yakin dengan diri sendiri,percaya dengan diri sendiri, everything yg impossible can happen.
memang . selalu lagi tuh.
kita rasa orang sekeliling ramai yang hebad hebad,pandai,bijak, and yada yada yada.
sampaikan kita rasa dan tertanya tanya kenapa kita tak mampu jadik hebad macam mereka?

kita tengok kawan kita sikiah tu dapat medic kat ireland,
then kita rasa down.
kita tengok pulak si mamat dapat engineering kat UK.
kita jeles bagai nak rakk macam boippreng carik gegurl lain *ehh

alih alih kita jeling kat diri kita rasa macam nothing.
yee NOTHING kat diri kita.
mula lahh perasaan rendah diri menyelinap
memakan segala keyakinan yg ada selama ini dalam diri kita.

"aku dapat kos perkilangan jeww,kat local pulak tuhh" *puii

"sapelah aku nih,belajar dalam kos biasa biasa je....orang tak pandai la katekan T.T"

selama ini kita asyik pandang kejayaan orang lain.kita lihat orang sinun jauh lebih hebadd,jauh lebih pandai daripada kita.pandailah dari semua aspek.

sehinggakan kita tak perasan akan kelebihan yang kita ada,kita terlampau taksub dengan kejayaan orang lain sehinggkan kita lupa nak hargai diri kita sendiri,usaha yang telah kita curahkan.

i can't deny it,saya pun pernah alami,selalu sangat.selalu sangat ada perasaan macam tuh,saya kan manusia,bila kita dongak sikit keatas,mulalah,

"masyaAllah,hebadnyaa dia,terasa diri kerdil sangat"



BUT
daripada situ saya bangkit.
Bila perasaan rendah diri menjengah dalam hidup kita.. kita kena fight back. jangan layan..bila layan..tu yang jdi smua bnda rasa diri tak layak n tak mampu.
Padahal..if we trust ourselves..kita mampu je.. 
Bila kita buang rasa rendah diri.. tak bermakna kita bangkitkan rasa bangga diri ye.
Kita yakin pada diri bukan bermakna bangga diri.
It's just a catalyst to make sure that we keep on moving (:

"The grass is always greener on the other side"
Kita akan selalu nampak orang lain lebih hebat..sampai diri tu rasa teramatlah kerdil.
Padahal diri tu tak kurang hebatnya.
Allah tu Maha Adil.

Dia ciptakan manusia dengan kelebihan dan kekurangan masing2.
Hargailah pemberian Allah tu.
Yakinlah bahawa diri pun ada kelebihan. Yakinlah dengan kelebihan yang ada pada diri tu.. diri mampu membawa manfaat kepada ummah. :) insyaAllah.

Kalaulah saya takde keyakinan diri..
saya tak rasa saya mampu pun tulis blog ni.
Bila tengok blog orang lain.. saya rasa.. Allah..hebatnya penulisan mereka..sarat dengan pengisian. sarat dgn hadith dan ayat2 Al-quran. saya pulak? Ntah.
tapi saya cuba jugak teruskan..
sebab saya yakin dengan diri saya... saya menulis untuk peringatan diri saya.. dan dengan keyakinan dan harapan.. bakal bawa manfaat untuk orang lain juga.




ilham for others blog





No comments: